Αδελφικές σχέσεις: …διατηρώντας τις ισορροπίες... |
-
“Πάντα αυτή μπαίνει πρώτη!”
-
“Με αντιγράφει!
-
“Με πειράζει!”
-
“Μου παίρνει όλα τα παιχνίδια!”
-
“Όλο αυτόν αγαπάς!”
Πρόκειται για μία σχέση αγάπης και μίσους, αφοσίωσης και βαθιάς αντιζηλίας, ανταγωνισμού.
Μέσα από τους καβγάδες τα αδέλφια:
-
διαχειρίζονται τις ψυχικές τους εντάσεις,
-
διαπραγματεύονται τις επιθυμίες και τις επιδιώξεις τους,
-
διεκδικούν τα δικαιώματά τους,
-
διαχειρίζονται τις ματαιώσεις τους,
-
συνυπάρχουν με τους άλλους,
-
….ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΝ….!!!!
Μην ξεχνάμε ότι:
► Οι αδελφικές σχέσεις καθρεφτίζουν τον τρόπο που επικοινωνούμε με τους οικείους μας και τους άλλους.
► Ο τρόπος που σχετιζόμαστε με τα αδέλφια μας, υποδεικνύει βαθύτερα δυσλειτουργικά μοντέλα συμπεριφοράς μέσα στην οικογένεια.
Για ποιους λόγους τσακώνονται τα αδέλφια;
-
διαφωνούν με το μοίρασμα
-
διεκδικούν
-
ανταγωνίζονται
-
τραβούν την προσοχή
-
έχουν διαφορετικές προσωπικότητες
-
διασκεδάζουν
Ποια αδέλφια τσακώνονται συχνότερα;
-
ίδιου φύλου
-
ίδιας ηλικίας
-
ίδιων ενδιαφερόντων
► Ολοένα και περισσότερες έρευνες σχετίζουν τη σειρά γέννησης των αδελφών με την ποιότητα της μεταξύ τους σχέσης.
► Η σειρά γέννησης των αδελφών επηρεάζει την ποιότητα της αδελφικής σχέσης (Frank J. Sulloway).
Τα μεγαλύτερα αδέλφια:
-
είναι υπεύθυνα
-
αποδέχονται με πιο ομαλό τρόπο τις αλλαγές μέσα στην οικογένεια
-
έχουν περισσότερες αξίες
Τα μεσαία αδέλφια:
-
προσπαθούν να βρουν τη θέση τους
-
επιδιώκουν να δημιουργούν προσωπικές και συναισθηματικές σχέσεις όπου θα θεωρούνται ισάξια μέλη
Τα μικρότερα αδέλφια:
- είναι ανεξάρτητα και με πολύ δυναμικό χαρακτήρα
Πότε πρέπει οι γονείς να ανησυχούν;
- όταν οι καβγάδες είναι συχνοί
- όταν οι καβγάδες είναι έντονοι
- όταν εκδηλώνεται εκδικητικότητα
Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς;
Προβλέψτε τις συγκρούσεις !
► Στην καθημερινότητά σας με τα παιδιά σας:
- αποφύγετε τις ταμπέλες
- αποφύγετε τις συγκρίσεις
- προστατέψτε τα μικρότερα αδέλφια από καταστάσεις όπου λόγω ηλικίας δεν μπορούν να καταφέρουν
- προστατεύστε τον ζωτικό χώρο κάθε παιδιού
- θέστε κανόνες και όρια
- μοιραστείτε με τα παιδιά τις νίκες τους
- υποστηρίξτε τα παιδιά στα ταλέντα τους
- επιλύστε και εσείς αποτελεσματικότερα τις διαφωνίες και τις συγκρούσεις με τον σύντροφο, τον γονέα, τον φίλο σας
► Κατά τη διάρκεια της έντασης:
- Μην επέμβετε αρχικά, εκτός αν υπάρχει άμεσο ενδεχόμενο σωματικής ή συναισθηματικής ζημιάς
- Μην προβείτε σε διδαχές την ώρα της έντασης
- Αποφύγετε να συμμετάσχετε παίρνοντας τον ρόλο του διαμεσολαβητή ή εκείνον του δικαστή
- Κινητοποιείστε τα παιδιά να προβούν σε αμοιβαίες παραχωρήσεις
- Αξιοποιείστε τον καβγά που προηγήθηκε!!!
► Μετά τον καβγά:
- Ακούστε την άποψη του κάθε παιδιού
- Αφαιρέστε την πηγή της σύγκρουσης
- Μιλείστε στα παιδιά με σαφήνια
- Ενημερώστε τα για τις συνέπειες των λόγων και των έργων τους
- Δοκιμάστε την αντιστροφή ρόλων
- Αποφύγετε τις “ταμπέλες”
- Αναγνωρίστε τη διαφορετικότητα του κάθε παιδιού
- Αποφύγετε τις υπερβολές
- Επιστρατεύστε το χιούμορ σας
- Επιβραβεύστε τις συμπεριφορές που πλησιάζουν στον στόχο
- Αποφύγετε τις συγκρίσεις
- Υπενθυμείστε τους κανόνες του σπιτιού
_______________________________________________________________________
Σκεφτείτε, συζητήστε, πράξτε…, αλλά και διαβάστε… “Οι στενές προσωπικές σχέσεις των μικρών παιδιών”, του Dynn, J. (1999) από τις εκδόσεις Τυπωθήτω
_______________________________________________________
Λυμπεροπούλου Ελένη
Ψυχολόγος / Ε.Δ.Θ.Κ. «Ορίζοντας»