18/10/2018 - Αδελφικές σχέσεις: Διατηρώντας τις ισορροπίες…

Αδελφικές σχέσεις:

…διατηρώντας τις ισορροπίες...

  • “Πάντα αυτή μπαίνει πρώτη!”    

  • “Με αντιγράφει!

  • “Με πειράζει!”

  • “Μου παίρνει όλα τα παιχνίδια!”

  • “Όλο αυτόν αγαπάς!”

Πρόκειται για μία σχέση αγάπης και μίσους, αφοσίωσης και βαθιάς αντιζηλίας, ανταγωνισμού.

Μέσα από τους καβγάδες τα αδέλφια:

  • διαχειρίζονται τις ψυχικές τους εντάσεις,

  • διαπραγματεύονται τις επιθυμίες και τις επιδιώξεις τους,

  • διεκδικούν τα δικαιώματά τους,

  • διαχειρίζονται τις ματαιώσεις τους,

  • συνυπάρχουν με τους άλλους,

  • ….ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΝ….!!!!

Μην ξεχνάμε ότι:

Οι αδελφικές σχέσεις καθρεφτίζουν τον τρόπο που επικοινωνούμε με τους οικείους μας και τους άλλους.

Ο τρόπος που σχετιζόμαστε με τα αδέλφια μας, υποδεικνύει βαθύτερα δυσλειτουργικά μοντέλα συμπεριφοράς μέσα στην οικογένεια.

Για ποιους λόγους τσακώνονται τα αδέλφια;

  • διαφωνούν με το μοίρασμα

  • διεκδικούν

  • ανταγωνίζονται

  • τραβούν την προσοχή

  • έχουν διαφορετικές προσωπικότητες

  • διασκεδάζουν

Ποια αδέλφια τσακώνονται συχνότερα;

  • ίδιου φύλου

  • ίδιας ηλικίας

  • ίδιων ενδιαφερόντων

Ολοένα και περισσότερες έρευνες σχετίζουν τη σειρά γέννησης των αδελφών με την ποιότητα της μεταξύ τους σχέσης.

Η σειρά γέννησης των αδελφών επηρεάζει την ποιότητα  της αδελφικής σχέσης (Frank J. Sulloway).

Τα μεγαλύτερα αδέλφια:

  • είναι υπεύθυνα

  • αποδέχονται με πιο ομαλό τρόπο τις αλλαγές μέσα στην οικογένεια

  • έχουν περισσότερες αξίες

Τα μεσαία αδέλφια:

  • προσπαθούν να βρουν τη θέση τους

  • επιδιώκουν να δημιουργούν προσωπικές και συναισθηματικές σχέσεις όπου θα θεωρούνται ισάξια μέλη

Τα μικρότερα  αδέλφια:

  • είναι ανεξάρτητα και με πολύ δυναμικό χαρακτήρα

 

Πότε πρέπει οι γονείς να ανησυχούν;

  • όταν οι καβγάδες είναι συχνοί
  • όταν οι καβγάδες είναι έντονοι
  • όταν εκδηλώνεται εκδικητικότητα

Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς;

Προβλέψτε    τις    συγκρούσεις  !

Στην καθημερινότητά σας με τα παιδιά σας:

  • αποφύγετε τις ταμπέλες
  • αποφύγετε τις συγκρίσεις
  • προστατέψτε τα μικρότερα αδέλφια από καταστάσεις όπου λόγω ηλικίας δεν μπορούν να καταφέρουν
  • προστατεύστε τον ζωτικό χώρο κάθε παιδιού
  • θέστε κανόνες και όρια
  • μοιραστείτε με τα παιδιά τις νίκες τους
  • υποστηρίξτε τα παιδιά στα ταλέντα τους
  • επιλύστε και εσείς αποτελεσματικότερα τις διαφωνίες και τις συγκρούσεις με τον σύντροφο, τον γονέα, τον φίλο σας

►    Κατά τη διάρκεια της έντασης:

  • Μην επέμβετε αρχικά, εκτός αν υπάρχει άμεσο ενδεχόμενο σωματικής ή συναισθηματικής ζημιάς
  • Μην προβείτε σε διδαχές την ώρα της έντασης
  • Αποφύγετε να συμμετάσχετε παίρνοντας τον ρόλο του διαμεσολαβητή ή εκείνον του δικαστή
  • Κινητοποιείστε τα παιδιά να προβούν σε αμοιβαίες παραχωρήσεις
  • Αξιοποιείστε τον καβγά που προηγήθηκε!!!

►   Μετά τον καβγά:

  • Ακούστε την άποψη του κάθε παιδιού
  • Αφαιρέστε την πηγή της σύγκρουσης
  • Μιλείστε στα παιδιά με σαφήνια
  • Ενημερώστε τα για τις συνέπειες των λόγων και των έργων τους
  • Δοκιμάστε την αντιστροφή ρόλων
  • Αποφύγετε τις “ταμπέλες”
  • Αναγνωρίστε τη διαφορετικότητα του κάθε παιδιού
  • Αποφύγετε τις υπερβολές
  • Επιστρατεύστε το χιούμορ σας
  • Επιβραβεύστε τις συμπεριφορές που πλησιάζουν στον στόχο
  • Αποφύγετε τις συγκρίσεις
  • Υπενθυμείστε τους κανόνες του σπιτιού

_______________________________________________________________________

Σκεφτείτε, συζητήστε, πράξτε…,

αλλά και διαβάστε…

“Οι στενές προσωπικές σχέσεις των μικρών παιδιών”,

του Dynn, J. (1999) από τις εκδόσεις Τυπωθήτω

_______________________________________________________

Λυμπεροπούλου Ελένη

Ψυχολόγος / Ε.Δ.Θ.Κ. «Ορίζοντας»

Σχετικά Άρθρα