Είναι στιγμές που όλοι μας ...παραδίδουμε τα όπλα και λέμε " δεν πειράζει! ας πάει αδιάβαστος αύριο στο σχολείο !! " Πολλές φορές, το να πείσουμε το ζωηρό παιδάκι μας να κάτσει επιτέλους να διαβάσει, φαντάζει μια μάχη, χαμένη πριν προλάβει να αρχίσει. Και όμως, υπάρχουν κάποιοι τρόποι που ίσως κάνουν τα πράγματα λίγο πιο εύκολα...
Λοιπόν...
...πώς να βοηθήσω το ζωηρό παιδί μου στη μελέτη των μαθημάτων του;
- Αρχικά προσπαθήστε να μειώσετε τα ερεθίσματα που μπορεί να ταράξουν ή να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού, ιδιαίτερα στο χώρο όπου το παιδί μελετά! Γι’αυτό καλό θα ήταν το τραπέζι ή το γραφείο που θα χρησιμοποιείται για το σκοπό αυτό , να βρίσκεται σ’ ένα ήσυχο δωμάτιο και κατά προτίμηση να είναι έτσι τοποθετημένο, ώστε το παιδί να έχει απέναντι του έναν τοίχο (όχι ένα παράθυρο ή τα ράφια με τα παιχνίδια του!) Αυτό βοηθάει στην ελαχιστοποίηση των ερεθισμάτων που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού.
- Συμφωνήστε από την αρχή μαζί του για μια συγκεκριμένη ώρα που θα αρχίζει το διάβασμα, η οποία θα πρέπει να είναι η ίδια κάθε μέρα . Γενικότερα, όσο νωρίτερα το απόγευμα , τόσο καλύτερα θα είναι, γιατί το παιδί δε θα είναι ακόμα πάρα πολύ κουρασμένο. Εξάλλου, θα έχει και την υπόλοιπη ημέρα μπροστά του για παιχνίδι και ελεύθερο χρόνο.
- Υπολογίστε μαζί , περίπου την ώρα που θα τελειώσει το διάβασμα και βάλτε την σαν στόχο! Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ρολόι κοντά στο παιδί, για να οργανώνει καλύτερα το χρόνο του , αλλά και για να κατανοεί ότι η μελέτη των μαθημάτων είναι μια διαδικασία που έχει αρχή και ..τέλος!
- Για 10 – 15 λεπτά πριν την έναρξη του διαβάσματος, δεν θα πρέπει να παρακολουθεί κάποιο πρόγραμμα στην τηλέοραση και κυρίως… δε θα πρέπει να διακόπτει αυτό που βλέπει για να πάει να διαβάσει. Προγραμματίστε έτσι το χρόνο του, ώστε ένα τέταρτο περίπου πριν κάτσει στο γραφείο του, να ξεκινά μια «ρουτίνα» , όπως για παράδειγμα : να πλύνει το πρόσωπό του, να πιεί νερό , να πάει τουαλέτα ή να μεταφέρει τη τσάντα του δίπλα στο γραφείο του. Προτιμήστε ήρεμες δραστηριότητες , που θα «ρίξουν τους τόνους» του παιδιού και θα τον προετοιμάσουν για τη μελέτη.
- ….. Για να μην αναρωτιέστε, τα παραπάνω ισχύουν και για tablet, υπολογιστές, ηλεκτρονικά παιχνίδια, κτλ
- Το παιδί θα πρέπει να μάθει να εργάζεται αυτόνομα. Ωστόσο, στην αρχή μπορείτε να καθίστε μαζί με το παιδί και να του δείξετε το τι πρέπει να κάνει, είτε βοηθώντας το με ένα παράδειγμα, είτε καθοδηγώντας το λεκτικά να εκτελέσει την άσκηση. Όταν το παιδί πια θα έχει καταλάβει τι πρέπει να κάνει, περνάτε σταδιακά στην ώρα της ανεξάρτητης εργασίας.
- Αν το παιδί παρ’όλα αυτά χρειαστεί βοήθεια, καθίστε από πίσω του και καθοδηγείστε το προσεχτικά και ήρεμα, χωρίς να επεμβαίνετε συνέχεια . Θυμηθείτε ότι η ώρα της ανεξάρτητης εργασίας είναι η ώρα που το παιδί πρέπει να δουλεύει αυτόνομο.
- Ο χώρος μελέτης θα πρέπει να είναι, όπως ειπώθηκε παραπάνω, όσο το δυνατόν πιο απομονωμένος από εξωτερικά ερεθίσματα. Τοποθετήστε τα τετράδια/ βιβλία για τις εργασίες που έχει να κάνει στην αριστερή μεριά του τραπεζιού. Το παιδί θα πρέπει να παίρνει κάθε φορά την εργασία που έχει να κάνει από τη στήλη στ’ αριστερά του και αφού την ολοκληρώσει να την τοποθετεί μέσα στη τσάντα του.
- Προσοχή επίσης στις δικές σας δραστηριότητες την ώρα που μελετά το παιδί. Μην μπαινοβγαίνετε στο δωμάτιο του μαζεύοντας ρούχα ή μιλώντας στο τηλέφωνο . Επίσης προσπαθήστε να μην κάνετε πράγματα που θα του αποσπάσουν την προσοχή ή που θα ήθελε να κάνει και το ίδιο εκείνη τη στιγμή ( αντί να διαβάζει )….